…ОСТАВИШЕ СВЕ, И ОТИДОШЕ ЗА ЊИМ (ХРИСТОМ). (Лука, 5,11) из Јеванђеља које се чита у 18. Недељу по Духовдану
ХРИШЋАНИНЕ! Твоје спасење или погибија у потпуности су у твојим рукама. Господ ти је по својој неописивој мудрости и љубави дао слободу избора, и не жели да ти тај драгоцени дар одузме. Стога, ако желиш да следиш Исуса Христа, Он ће ти показати пут у Царство небеско и помагаће ти на том путу. Но, ако не желиш да Га следиш, чини како хоћеш: нико те неће приморавати. Али пази да не пренебрегнеш позив Исуса Христа и Његову велику милост. У Својој доброти Христос може дуго, дуго да куца на врата човековог срца, чекајући када ће се његова душа пробудити и када ће се у њему појавити жеља за спасењем. Али тешко човеку кога Он коначно напусти и одбаци као безнадежног сина погибељи!
Стога, да би следио Исуса Христа, пре свега потребна ти је посебна жеља и одлука да то учиниш; а да би то пожелео и одлучио, неопходно је да знаш куда идеш, који пут тамо води и шта ти је за тај пут потребно./…/
/…/Ако своја страдања будеш подносио са преданошћу вољи Господњој и нигде не будеш тражио утеху осим у Господу, онда те Он по Својој милости неће напустити, нити ће те оставити без утехе. Дотаћи ће твоје срце Својом благодаћу и предаће ти дарове Духа Светог. Током твојих страдања, можда и на самом њиховом почетку, осетићеш необјашњиву сладост, чудесно спокојство и радост какву раније ниси доживео; истовремено, у себи ћеш осетити духовну силу, лакоћу молитве и чврсту веру. Тада ће се твоје срце распламсати љубављу према Богу и ближњем. И све је то дар Духа Светога.
Ако те Господ удостоји таквог дара, шта год чинио, никако га не сматрај наградом за твој труд и невоље које си претрпео, и не помишљај да си достигао савршенство или светост. Такве мисли су надахнуте гордошћу, која је тако дубоко прожела нашу душу и пустила тако јако корење у нама да може да се пројави чак и онда када је човек у стању да чини чудеса.
Ове утехе и дарови Духа Светога не представљају награду, него само милост Господа Који ти даје да предокусиш блага што их је припремио онима који Га љубе, како би, окусивши их, са још већом усрдношћу тражио небеско, и у исто време како би те припремио и утврдио да би могао да поднесеш нове невоље и патње. Љубав коју у том тренутку осећаш није савршено стање које свети постижу на земљи, него је само показатељ тог стања.
На крају, ученик Исуса Христа треба да иде за Њим. То значи да у свим својим делима и поступцима треба да се труди да подражава дела и поступке Исуса Христа. Онако како је живео и поступао Исус Христос, тако и ми треба да живимо и поступамо./…/
Многи ће у недоумици поставити питање: „Зашто је пут ка Царству Небес-ком тако тежак?“ и „Зашто хришћани морају да носе тако тешке крстове?“ На ова и слична питања хришћанин треба увек да одговара да је тако угодно Богу. Наш Бог је свепремудар и љуби људски род; Он зна шта чини и шта да ради са нама. Ако стварно желимо да будемо истински ученици Исуса Христа, то јест ученици који су кротки, послушни и одани Господу, хајде да предамо сами себе, једни друге и сав живот свој Христу Богу нашем. Требало би да покаже-мо неколико јасних и разумљивих разлога због којих је пут ка Царству Небеском тако тежак, као и то да не можемо да избегнемо овај пут ако желимо да задобијемо спасење:
1)Царство Небеско је најузвишеније блаженство, највећа слава и част, и најнеисцрпније богатство; стога, ако је и за стицање малог земаљског богатства потребно много труда и бриге, како бисмо такво неописиво благо могли да задобијемо без напора?
2)Царство Небеско је награда, и то највреднија; а где се награда даје без разлога? Зато, ако се треба потрудити и и изборити за земаљску и пролазну награду, колико се више треба потрудити око задобијања вечне награде?
3) Ми треба да носимо своје крстове, јер хоћемо да се зовемо хришћанима, да будемо ученици и следбеници Исуса Христа и да учествујемо у Његовој слави. Какав је Господар, Учитељ и Глава, такви треба да буду потчињени, ученици и следбеници. Исус Христос је у Своју славу ступио кроз страдања; сходно томе, и ми можемо да уђемо у ту славу само путем страдања.
4) Сви носе своје крстове и сви страдају. Носити крст – то није удео само хришћана. Не! Крст носе и хришћани и нехришћани, и верујући и неверујући. Једина је разлика у томе што првима крст служи као лек и средство за задобијање Царства Небеског, док за друге постаје средство мучења и кажњавања. Првима ношење крста временом постаје све лакше и радосније, да би се на крају претворило у ношење венца вечне славе; другима за то време оно постаје све теже и мукотрпније, да би се на крају сви крстови света претворили у једно велико неподношљиво бреме које ће притискати њихове главе и под којим ће вечно и без предаха страдати. Но, зашто је то тако? Зато што једни носе крст са вером и преданошћу Богу, а други ропћући и хулећи на Бога. Дакле, хришћанине, не само да не треба да избегаваш крстове, нити да ропћеш против њих, него напротив, треба да благодариш Исусу Христу зато што ти их је послао, и да Му даноноћно захваљујеш зато што ти је омогућио да будеш убројан међу Његове крстоносце…О милосрдни Господе, како је велика Твоја љубав према нама! О Исусе Христе, како су велика Твоја доброчинства према нама! Ти и само зло у свету окрећеш нама на ко-рист и на спасење. Хришћанине! Већ те и сама благодарност Исусу Христу, твоме Добротвору, обавезује да идеш за Њим./…/
5) Исус Христос нас је иску-пио Својим страдањима и смрћу, и по праву искупљења ми припа-дамо Њему. Дакле, нисмо своји, него Његови; стога морамо да извршавамо и чинимо све што Он заповеди, ако не желимо да нас одбаци од Себе. А Исус Христос од нас захтева само једну ствар, па и то ради нашег добра – да Га следимо у Царство Небеско.
6) Исус Христос није страдао и умро како би нам омогућио да чинимо све што хоћемо. Не, Боже сачувај нас и од помисли на тако нешто!/…/
Понекад, када нас додирне љубав Христова, осећамо вечност. То не треба схватати чисто разумски. Бог делује на начин који је њему својствен, који измиче разуму. У нашем хришћанском животу не треба бити одвећ логичан. „Спољни“ знак који нам омогућава да измеримо на којој се удаљености од Бога јесте то да ли следимо еванћелску реч, јесмо ли достигли савршенство, што ће рећи – љубав према читавом свету, не разликујући пријатеље и непријатеље… Можете бити и велики научник, имати академске дипломе а да апсолутно не знате ништа о путу спасења. Да бисмо разумели науку живота у Христу, није потребно да прочитамо десетине и стотине књига.. Свети апостол Петар каже о царском свештенству да може да се савршава нашим учествовањем у божанственој литургији. Бојте се ттога да на Литургију долазите по навици. Трудите се да сваки пут дубоко проживљавате оно што је приживљавао Христос на последњој Вечери, када је установио то велико тајанство које је Света Тајна Евхаристије. Тако ће Литургија постати спасоносна не само за вас, но и за све оне који у њој узму учешћа. (Архимандрит Софроније Сахаров)
Дакле, браћо, видите како морамо непоколебљиво да следимо Исуса Христа, и да никако не можемо да заобиђемо пут којим је ишао Исус Христос. Такође, видите да без страдања нико не може да уђе у Царство Небеско, јер су сви свети и служитељи Божији ишли управо тим путем, и нема другог пута осим тог. Неко може да пригово-ри: „Како ћемо ми, грешни и слаби људи, да подражавамо свете!? Ми живимо у свету, имамо породице, обављамо различите дужности…“Ах, браћо! То је не само лукави изговор, него и увреда за нашег Творца. Правдати се таквим разлозима, то значи оптуживати нашег Творца да није умео да нас створи како треба. Не, то је само један испразан и богохулан изговор, а не прави разлог. Погледај свете! Нису сви они живели као пустињаци; у почетку су и сами били као ми, и нису били безгрешни; и они су се бавили светским пословима, радили су, имали различите обавезе, а многи од њих су имали и породице. Али при свему томе нису заборављали њихове хришћанске дужности. Стога и ми, ако то заиста хоћемо, можемо да будемо и корисни грађани, и верни супружници, и очеви који воле своју децу, а да истовремено будемо добри и верни хришћани. Истинско хришћанство никада и нигде не представља препреку за добра дела, него је, напротив, корисно и благотворно свуда и за све. А истински хришћанин је особа која верује у Исуса Христа, и у свему се угледа на Њега. Суштина хришћанства је – чиста и некористољубива духовна љубав коју дарује Дух Свети.
Дакле, браћо, ако хоћете да задобијете Царство Небеско, онда идите путем којим је ишао Исус Христос. У противном бићете изгубљени, и то заувек.
Овде је неопходно да се истакне како на хришћанском путу нико не може да напредује ни корака, уколико се ослања на сопствене снаге. Када нам Исус Христос не би пружао помоћ, нико не би могао да иде тим путем и задобије спасење. Чак ни сами апостоли, када су остали без ове помоћи, нису могли да учине ништа – уплашили су се да следе Исуса Христа и малодушно су се разбежали. Но када су на дан Педесетнице примили помоћ свише, са радошћу су пошли за Њим, и више нису могле да их уплаше ни страдања, па чак ни смрт.
Али, каква је то помоћ коју Исус Христос даје онима што иду за Њим? Та помоћ је – благодат Духа Светога, Кога нам Исус Христос даје и Који је увек са нама, окружујући нас са свих страна. Уз помоћ ове благодати Господ нас привлачи к Себи. Свако ко пожели може да добије ту божанску помоћ и да се утврди у њој.